بهینه سازی تجربه کاربری

بهینه سازی تجربه کاربری۱۳۹۸-۲-۲۶ ۱۴:۳۶:۳۹ +۰۰:۰۰

 امروزه مانند گذشته نیست که سایت های ظاهر یکسان داشته باشند و ظاهر آنها مورد توجه کاربران قرار نگیرد . آمدن تکنولوژی های جدید برای ساخت وب سایت ، استفاده از ابزارهای جدید ، بالا رفتن توقع کاربران بازدید کننده ، همگی فاکتورهایی می باشد که کاربران به دنبال بهترین نوع آن در یک وب سایت می باشد بگذارید به صورت دیگری بحث را باز کنم امروز کاربران وقتی یک وب سایت را در نتایج گوگل پیدا می کنند و باز می کنند انتظار دارند که وب سایت با سرعت بالایی باز شود و برای گوشی همراه نیز بهینه سازی شده باشد و وب سایت بتواند آنها را سریع به اهدافشان برساند و……  اینها تنها بخشی از مهمترین فاکتورهایی می باشند که برای  کاربران بازدیدکننده  مهم می باشند و می تواند در  جذب بازدید کننده و تبدیل بازدید کننده  به مشتری تاثیر گذار باشد

UX  چیست

Ux  مخفف User eXperience   و به معنی تجربه کاربری می باشد ، فرقی نمی کند Ux   برای یک وب سایت باشد یا برای یک محصول فیزیکی مانند یک شیر پاکتی ، شما باید به بهترین صورت محصول یا خدمات یا وب سایت خود را متناسب با نیاز های مشتریان خود ایجاد نمایید و در اختیار آنها قرار دهید . لازم به ذکر می باشد درجه بالای Ux  به معنی رضایت کامل بازدید کننده و مشتری از محصول و خدمات شما می باشد . به طور خلاصه  می توان گفت Ux  نشان دهنده تمامی احساسات یک کاربر در هنگام استفاده از وب سایت یا خدمات یا محصولات شما می باشد

تفاوت تجربه کاربری و قابلیت  استفاده (UX OR USABILITY)

Ux  و قابلیت استفاده در برخی از موارد به جای یکدیگر استفاده می شوند اما در واقع هر کدام از این دو واژه بیانگر یک نوع از رضایتمندی برای کاربران می باشد اگرچه در نهایت هر دو این فاکتورها باعث سهولت کاربران برای رسیدن به هدفشان می باشد .

اما Ux  وسیعتر از usability می باشد اگر یک وب سایت بسیار usability باشد یا کاربر پسند باشد به راحتی می توانیم نیازمان را پیدا و برطرف نماییم(مثلا ساختار ساده سایت برای پیدا کردن قسمت های مختلف سایت) اما  Ux   بیشتر روی جنبه های زیبایی کار می کند . در  usability  اگر چه وب سایت از نظر استفاده بسیار ساده می باشد اما برای کاربران خسته کننده می باشند به طور خلاصه  این به این معنی است usability عالی است اما با ux  می تواند بهبود پیدا کنند

بگذارید با یک مثال برای شما usability و UX  را بهتر تعریف نمایم :

تصاویر قرار داده شده در وب سایت برای usability ضروری نیست چرا که به قابلیت سادگی و استفاده وب سایت کمک نمی کند اما برای بهبود UX مفید می باشند و می توانند تاثیر خوبی روی تجربه کاربری بگذارند . اگر شما در یک محتوای تولید شده که ۰۲۰۰ کلمه می باشد از هیچ تصاویری استفاده نکنید قطعا زیبا نخواهد بود و برای کاربران خواننده محتوا نیز خواندن این نوع از محتوا ها خسته کننده خواهید بود اما شما با استفاده از قرار دادن تصاویر می توانید زیبایی بیشتری به محتوا بدهید  ، در واقع شما با قرار دادن تصاویر در محتوا UX را که تجربه کاربری  می باشد را بهبود می بخشید

گوگل چگونه تجربه کاربری یک وب سایت را به دست می آورد ؟

گوگل از متدهای مختلفی استفاده می کند تا میزان تجربه کاری را به دست بیاورد از مهمترین متد هایی که گوگل برای محاسبه تجربه کاربری یک صفحه استفاده می کند می تواند به موارد زیر اشاره کرد

 سرعت لود یک وب سایت که اشاره به مدت زمان بارگذاری وب سایت برای کاربر در مرورگر دارد  

موبایل فرندلی بودن وب سایت که اشاره به باز شدن وب سایت در گوشی همراه بدون مشکل دارد

 نحوه ساخت محتوای شما

 لینک های داخلی و خارجی صفحه وب سایت شما

علاوه بر این موارد گوگل از سیکنال هایی کاربری نیز برای بدست آوردن میزان تجربه کاری استفاده می کند مانند مدت زمانی که کاربر در وب سایت شما می باشد و در حال استفاده از محتویات وب سایت شماست

چند روش برای بهبود UX

بهبود سرعت وب سایت

اکثر افراد بازدیدکننده از یک وب سایت این انتظار را دارند که وب سایت انتخاب شده آنها  زیر ۳ تا ۴ ثانیه لود شود . اگر وب سایت شما دارای سرعت کمی در لود باشد قطعا کاربر بازدید کننده  ، وب سایت شما را در همان لحظه های ابتدایی ترک خواهد کرد  که  این خود یک نمونه بارز از پایین بودن UX وب سایت شما می باشد . سرعت مخصوصا در گوشی های همراه بسیار مهمتر می باشد چرا که سرعت اینترنت در این دستگاه کمتر از کامپیوترهای رومیزی می باشد

پیشنهاد مطلب برای این موضوع :بهبود سرعت وب سایت

وب سایت شما با هر صفحه نمایشی قابل نمایش باشد

اگر وب سایت شما ریسپانسیو نباشد یا به عبارت دیگر برای گوشی های همراه با  صفحه نمایش مختلف(از نظر اندازه) قابل مشاهده نباشد نیز دارای تجربه کاربری خوبی نمی باشد و قطعا می تواند باعث کاهش رضایتمندی کاربر بازدیدکننده موبایل شود 

استفاده از CALL TO ACTION متقاعد کننده

Call to Action به طور خلاصه یعنی دعوت کردن افراد برای انجام یک کار . Call to Action یک نیاز مهم برای یک وب سایت می باشد مخصوصا اگر  مدیر وب سایت بخواهید نرخ تبدیل وب سایت خود را بالا ببرید

Call to Action به کاربران وب سایت شما می گوید که چه کاری یا اقدامی را انجام دهند به عبارت دیگر وقتی یک بازدیدکننده  از طریق نتایج گوگل وارد وب سایت شما می شود برای برطرف شدن یک نیاز وارد وب سایت شما می شود  مثلا خریدن لپ تاب ، به دست آوردن قیمت لپ تاپ و…

Call to Action در این مثال می تواند قرار دادن یک دکمه برای هدایت کاربر به قسمت فروش محصولات باشد یا یک لینک برای هدایت کاربر به صفحه لیست قیمت های لپ تاپ متاسفانه بسیاری از وب سایت های به فاکتور Call to Action توجه نمی کنند و کاربران بازدیدکننده نیز بدون اینکه هیچ عملی انجام دهند (خرید محصول ، ثبت نام در خبر نامه و….) وب سایت را ترک می کنند لازم به ذکر می باشد Call to Action باید در هر محتوا به صورت واضح بیان شده باشد و کاربران بتوانند به سادگی آن را مشاهده و دنبال نمایند

 چند نکته برای Call to Action

باید رنگ عنصر Call to Action با رنگ پس زمینه متفاوت باشد این باعث می شود که کاربر دکمه یا عنصر Call to Action را به سادگی مشاهده نماید

متن مورد استفاده برای Call to Action باید مناسب و متقاعد کننده باشد مانند (همین حالا هدیه خود را دریافت نمایید ، ثبت نام در دوره آموزشی ، خرید محصول و…)

باید دکمه Call to Action در یک قسمت واضح قرار بگیرد تا کاربران بلافاصله بعد از ورود به وب سایت آن را مشاهده نمایند

تصاویر و ویدئو ها به سادگی می توانند بازدیدکننده را جذب نمایند و در تجربه کاربری تاثیر مستقیمی داشته باشند . بهتر است بدانید که conversion rate را با خداقل یک تصویر می توانید تا حد زیادی بالا ببرید. قرار دادن یک ویدئو در یک محتوا می تواند میزان مشارکت را نیز بالا ببرد مثلا ما یک محصول داریم و در مورد نحوه کارکرد این محصول یک ویدئو قرار داده ایم 

قرار دادن یک فیلد برای جستجوگر

قرار دادن یک باکس جستجو نیز می تواند تاثیر بسزایی در تجربه کاربری داشته باشد . به عنوان مثال فکر کنید وارد یک فروشگاه شده اید  که در زمینه دوربین مداربسته در حال فعالیت می باشد  و بالای ۲۰۰۰ نمونه دوربین دارد ، خب اگر شما بخواهید محصول مد نظر خود را از میان لیست ۲۰۰۰ تایی پیدا کنید قطعا می تواند  برای شما خسته کننده باشد و باعث وب سایت توسط شما شود  اما اگر فروشگاه یک دکمه و باکس سرچ کننده داشته باشد قطعا شما سرعتر خواهید توانست به هدف خود  که پیدا کردن دوربین مد نظر  می باشد برسید

اطلاعات تماس را واضح و دقیق وارد نمایید

ممکن است یک فرد سرچ کننده وقتی به وب سایت شما وارد می شود برای رسیدن به پاسخ و هدفش بخواهد با شما سریع تماس حاصل نمایید ، اگر اطلاعات تماس شما به درستی وارد نشده باشد و به آسانی قابل مشاهده نباشد قطعا می تواند موجب نارضایتی کاربر و  ترک وب سایت توسط بازدیدکننده شود

شناسایی و رفع لینک های شکسته

لینک های شکسته لینک ها یاصفحاتی می باشند که دیگر در دسترس نمی باشند و به دلایل مختلفی از جمله پاک شدن صفحه دیگر در دسترس نمی باشد . اگر یک کاربر در حال مرور وب سایت شما باشد و روی یک دکمه یا روی یک لینک کلیک نماید که آن لینک شکسته شده باشد و با یک صفحه سفید یا یک صفحه خطا روبه رو شود قطعا می تواند تاثیر بدی روی آن بگذارد پس بهتر است لینک شکسته به یک صفحه هدایت شود یا لینک شکسته از وب سایت حذف شود

بهبود قابلیت خواندن محتوا

اگر وب سایت شما قابل خواندن نباشد کاربران نمی توانند آنچه که هدف شما می باشد را دنبال نمایند پس سعی کنید محتوایی ایجاد نمایید که به آسانی قابل خواندن باشد

مواردی مهم برای بهبود خواندن محتوا :

  • از جملات کوتاه استفاده کنید زیرا آنها به راحتی قابل خواندن و درک هستند
  • محتوا را به گونه ای ایجاد کنید که همه جانبه باشد و کاربر بتواند به هدفش برسد
  • پاراگراف طول را به کوچکتر تقسیم کنید
  • از لیست بندی های استفاده نمایید
  • از متن سیاه در پس زمینه سفید استفاده کنید
  • از تگ های هدر برای تیتر بندی محتوای خود استفاده نمایید
  •  پاراگراف باید بیش از ۲ خط باشد
  • و.

عناصر غیر ضروری در صفحه را حذف نمایید

یکی دیگر از نکاتی که می تواند روی UX  تاثیر مستقیمی بگذارد این است که عناصری که نیاز نمی باشد را از صفحات و در کل از وب سایت خود حذف نماییم چرا که می تواند روی کاربر بازدیدکننده تاثیر بدی بگذارد

مثلا :

حذف تبلیغات اضافه

حذف لینک ها و دکمه های غیر فعال

حذف بنر های چشمک زن

حذف رسانه های اجتماعی غیر فعال

و…

برای مشاوره رایگان و سفارش با شماره تلفن ۰۲۱۷۷۷۲۸۰۰۱ تماس بگیرید.